About Me

My photo
I'm just a simple girl so this blog is about anything that i feel n i will make sure that it is simple as me but still can give something useful to my reader...ok,st0p dengan tembirang..nway i'am not going to use english during writing anything in this blog...i'am going to use my bahasa ibunda which is bahasa malaysia n francais...yeap!! no typo error...francais babyyyyyy.....i love pariS~~~

Wednesday, 16 May 2012

banyaknye kembar DP kaler coklat kat FB....

Lama saya tak update blog yang sederhana ni....hehe...hati sy terbukak untuk menulis sedikit soal DP (default picture) kat FB sekarang,ramai yang menukar DP mereka dengan gambar berwatna coklat dengan mata tertutup bukan? Sebagai pengetahuan, pakaian berwarna coklat itu adalah pakaian yang dikuatkuasakan untuk rakyat Palestin yang menjadi tahanan dan logo kecil di sebelah kanan pula bermaksud "SHABAS" dan ia adalah singkatan bagi perkhidmatan penjara penjara israel......
Tujuan sebenar penggunaan DP gambar ini adalah untuk memberi kesedaran tentang mereka yang menjadi tahanan dan mengadakan mogok lapar terbesar dalam sejarah dunia.
Persoalannya adakah dengan menukar gambar DP di FB dapat membantu mereka? Cukupkah bantuan kita dari Malaysia dengan sekadar meletakkan gambar DP berwarna coklat itu?
>>sebenarnya semua itu menurut saya tidak cukup<<
tetapi hanya melalui cara ini kita sebagai golongan minoriti dapat bersama-sama meningkatkan kesedaran orang ramai tentang apa yang sedang berlaku di Palestin dan pastinya kita boleh berdoa untuk mereka di sana kerana doa adalah senjata bagi orang mukminin. :)
Sebagai pengetahuan tambahanan buat pembaca blog ini,kelmarin.....15 Mei 2012 adalah Hari Nakbah. Sudah 64 tahun negara Palestin dirampas oleh israel tanpa belas kasihan. Hari Nakbah ini adalah hari yang diperingati oleh rakyat Palestin, masyarakat negara Arab, pejuang islam seluruhnya bahawa sejak tahun 1948 rakyat Palestin telah dihalau beramai-ramai keluar dari negara mereka sendiri secara paksaan.
YAUMUN NAKBAH apabila diterjemah ke dalam bahasa Malaysia bererti " hari malapetaka " yang mana dari maksudnya sahaja kita tahu bahawa ia adalah hari yang menghampakan dan menyedihkan buat rakyat Palestin kerana ia juga mengambarkan betapa dasyatnya hari tersebut.
Alhamdulillah ramai yang memakai gambar DP tersebut dan ini menjadikan saya bingung,banyak sangat kembar yang tercipta secara tidak sengaja.....hahahahaa.....tidak mengapa asalkan apa yang ingin disampaikan terlaksana....jangan pula ada yang memakai DP tersebut tanpa tahu tujuan sebenar kawan2 yang lain menggunakan.....
Sekian saja dari saya......"sabar jelah kalau bahasa agak lintang pukang........."


Thursday, 9 February 2012

it's february....LOVE::cinta::Amour.....


Asalammualaikum...
"FEBRUARY" bulan CINTA???
benarkah?
hurrrmmm...bagi saya 'tidak'!! Kerna menurut saya setiap bulan itu adalah bulan cinta. Mengapa perlu meyambut perasaan cinta itu hanya pada bulan February? salah konsep dah ni dek~
Menurut saya......
Cinta itu indah. Cinta menjadi saya matang. Cinta menjadikan... serta mengajar saya bagaimana menjadi seorang insan yang lebih baik,tapi tidak bermaksud sebelum mengenal cinta saya 'jahat'atau'jahil'....
Cinta dari ALLAH S.W.T akan menjadikan anda seorang insan yang lebih baik dalam segala aspek kehidupan...
Cinta dari SYAITAN & JIN yakni cinta yang terbentuk atas dasar keterpaksaan,ilmu hitam,nafsu yang membuak2 hanya akan menghanyutkan lagi kita ke lembah hitam..ke lembah duka...ke lembah dusta...
Berdoalah kepada ALLAH S.W.T agar cinta yang kita temui itu cinta dari-Nya...
Sekiranya anda terluka kerana cinta,jangan pernah menyalahkan cinta.
“cinta tak kejam, cuma manusia yang tak reti nak hargai cinta”...ni watak izzah ombak rindu yang kata... :) 
Sebab itu bila sesuatu dugaan berlaku dalam sesuatu hubungan dan kisah cinta, mengapa perlu salahkan cinta? Ada yang kata cinta tak wujud, cinta hanya sesuatu yang sia sia dan tak guna bercinta jika hanya dapat derita. Kenapa salahkan cinta sedangkan manusia yang salahgunakan nama cinta? Cinta itu sangat indah. Ia adalah anugerah yang ALLAH beri kepada manusia supaya manusia tidak kesunyian dalam menghadapi hidup. Cinta yang paling sejati adalah cinta yang datang tulus ikhlas dari hati tanpa sebarang syarat dan sebab. Tulus dan ikhlas hanya kerana Allah. Kita cuma manusia biasa, memang kadang kala khilaf apabila menyamakan cinta dengan nafsu. Tapi seboleh bolehnya, selagi kita ada akal dan fikiran yang bersih, belajarlah kenal erti cinta dan makna cinta yang sebenarnya. Jika sekarang korang tengah bersedih atau sakit hati dengan cinta, redhalah kerana Allah. Allah telah mengurniakan sebuah perasaan cinta kepada korang yang ada orang lain tak pernah dapat. 
Jadi redhalah dengan Allah s.w.t~


Hargailah insan yang mencintai anda.




Friday, 20 January 2012

ca c'est ma vie...est j'addore!mErci moN diEu AllAh S.W.T....

 
#je suis ou je suis est tu ne peux pas me changer#
#parce que dieu me create comme ca#
::aujourd'hui peut être je suis une personne normale, demain peut-être je vais faire une histoire...::
::la possibilité dans notre vie est belle::
♥ 20.01.2012 ♥

caNtik: kAdangKala sUbjektif kadaNgkala 0bjEktif [bhgn 2]

Assalammualaikum....
syukur alhamdulillah....
saya masih diizinkan Allah S.W.T untuk bangun dengan sihat dan cergas di pagi yang tenang dan indah ini.
Salam Jumaat kawan2.... [^.^]V~
ary ni masih nak bincangkan pasal 'cantik'......
topik ni mungkin sampai bila pun tidak akan selesai saya bincangkan....
mungkin kerana terlalu mencintai 'cantik' itu.......
tidak dapat saya nafikan....
semua yang cantik nak saja saya miliki...
pada entry kali ni saya nak share dengan pembaca blog saya yang tak seberapa ni dengan 2 lagi lagu yang 
 menyentuh soal 'cantik' atau dalam BI bahasa ibunda 'beautiful'...
harapan saya lagu-lagu nie boleh memberi terapi kepada individu2
di luar sana yang merasakan bahawa mereka tidak cantik....
ehhhhssss!!!! nak marah nie!!! [>,<]""
tidak ada sesuatu yang diciptakan Allah S.W.T yang tidak cantik.
.
.
.
.
.
.
.

video

0ne Direction : What makes you beautiful...

.....

video

 Chester See: God Damn You're Beautiful...



 

Thursday, 19 January 2012

The One That Got Away


Hye...
baru tadi sy dengar lagu nie...
trus jatuh cinta buat kali kedua dengan orang yang sama...
siapa???? 
nak tau ek....
sabar....pasti akan dirungkaikan misteri ini...
   tapi sebelum tu i nak share lirik lagu video kat bawah nie...

video



Summer after high school when we first met
We make out in your Mustang to Radiohead
And on my 18th Birthday
We got matching tattoos


Used to steal your parents' liquor
And climb to the roof
Talk about our future
Like we had a clue
Never planned that one day
I'd be losing you


In another life
I would be your girl
We'd keep all our promises
Be us against the world


In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away


I was June and you were my Johnny Cash
Never one without the other we made a pact
Sometimes when I miss you
I put those records on (Whoa)


Someone said you had your tattoo removed
Saw you downtown singing the Blues
It's time to face the music
I'm no longer your muse


But in another life
I would be your girl
We'd keep all our promises
Be us against the world


In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away
The o-o-o-o-o-one [x3]
The one that got away


[Bridge:]
All this money can't buy me a time machine (Nooooo)
It can't replace you with a million rings (Nooooo)
I should've told you what you meant to me (Whoa)
'Cause now I pay the price


In another life
I would be your girl
We'd keep all our promises
Be us against the world


In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away
The o-o-o-o-o-one [x3]


In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away 
......

thanks for listening ...[^.^]V

caNtik: kAdangKala sUbjektif kadaNgkala 0bjEktif [bhgn 1]

Assalammualaikum...[^^.]V...

Bertemu lagi kita di hari yang baru dengan topik baru.Topik yang ingin saya bincangkan hari ini adalah soal "cantik".
Saya sendiri cinta pada "kecantikkan". Menginginkan kecantikan dan suka kepada kecantikan tidak menjadi satu kesalahan. Ia adalah fitrah semulajadi manusia. Semua orang, tidak kira yang cantik ataupun yang hodoh, sukakan kecantikan [sebenarnya bagi saya semua orang itu cantik,terpulang kepada mereka bagaimana mahu menghargai kecantikkan mereka].Bukan itu sahaja, Tuhan yang kita sembah itu pun sangat cantik. Rasulullah s.a.w menegaskan dalam satu hadisnya, Allah itu indah dan suka pada keindahan. Keindahan Allah terletak
pada sifat-sifat kesempurnaan-Nya.Allah juga cinta pada keindahan, sebab itulah Islam yang diturunkan oleh Allah untuk menjadi anutan manusia ini juga sangat indah. Dan salah satu ciri keindahan Islam ialah ajarannya sangat cocok dengan fitrah semula jadi manusia. Jika ada orang yang mengatakan Islam itu tidak indah, bukan Islam yang tidak indah tetapi jiwa orang itu yang tidak indah. Begitu jugalah dunia ciptaan Allah ini, ia juga sangat indah.

Wanita juga adalah ciptaan Allah dan tentu sahaja wanita cantik. Soalnya, di manakah letaknya kecantikan sebenar pada seorang wanita? Kalau kita tanyakan pelbagai manusia, maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan. Ada yang merasakan kecantikan wanita itu pada wajah, pada bentuk tubuh, pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya. Dan pada yang menyatakan kecantikan pada wajah pula terbahagi kepada pelbagai pandangan, ada yang mengatakan kecantikannya terletak pada hidung, pada mata dan sebagainya. Pendek kata kecantikan itu sangat relatif sifatnya. Lain orang, lain penilaiannya.
 Mungkin bagi anda yang meminati Aishwarya Rai anda akan menyatakan bahawa beliau adalah artis wayang hindustan yang paling cantik

 kadang-kala gadis skema yang bercermin mata juga cantik

 atau
mungkin gadis berpurdah,bertudung labuh 


Siapa kata orang berkulit gelap itu tidak cantik?
Tyra Banks adalah contoh wanita kulit gelap yang paling saya minati dan......
.
.
.
.
.
.
.

 beliau juga sangat meminati saya....
.
.
.
.
.
.
.
.
ehemmmm...perasan sikit pun salah ker????
ni gambar penulis blog tanpa makeup....[*.*]~
n opkos u all boleh nampak bekas2 jerawat saya.....huhuhu~


Soal cantik2 ni akan ada sambungan bahagian kedua...
nantikan yek.....

Wednesday, 18 January 2012

JERAWAT...JERAWAT...JERAWAT!!!!!



Assalammualaikum...
pada entry hari ni saya nak mengadu pada pembaca
mengenai masalah "JERAWAT" saya yang semakin teruk dari hari ke hari
kesian kat muka saya yang comel dan manis ini....
alangkah indahnya kalau muka saya sehalus muka MARIAN RIVERA
dengan kesedihan yang tidak dapat ditampung lagi
ingin saya kongsi bersama pembaca2 blog punca2 jerawat dan sedikit nasihat mengatasi masalah jerawat.....
JANGAN AMBIL MUDAH, TAPI FIKIR-FIKIRKANLAH ..........

Kedudukan jerawat dan info:

DAHI

Haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan, mungkin terlampau letih.Stress Kumpulan ini biasanya panas baran Nasihat : Pupuk tabiat tidur awal, bangun awal. Dapatkan tidur yg cukup
dan minum air banyak

HIDUNG

Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang kita mungkin
bermasalah Di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan
sisitem penghadaman tidak normal Di salah satu hujung hidung pula boleh
dikaitkan dgn ovari atau sistem reproduksi

DAGU

Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan
dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu
mungkin berpunca drpd haid yg tidak teratur dan sistem peranakan yang
bermasalah.

PIPI KIRI

Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

PIPI KANAN

Fungsi paru-paru mungkin tidak normal

PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN)

Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang
sihat dan mengikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin
tersingkir dengan lebih baik.


Jerawat-Tips dan petua:

Jerawat adalah masalah anak muda tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.

Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.

Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalakan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat lebih sukar bila perawatan diabaikan.

Wajah muka yang penuh dengan parut jerawat sudah tentu menghilangkan seri dan keyakinan diri.

Punca jerawat:

* Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 'an.
* Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan.
* Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12.
* Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit.
* Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.
* Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.

Kebanyakan jerawat akan hilang sendiri jika kulit sentiasa bersih dan sihat. Tetapi sesetengahnya boleh menjadi teruk dan kronik.

Petua dan cara menghilangkan jerawat dan mengurangkan masalah darinya:

* Bahan paling mudah untuk mengeringkan jerawat adalah krim yang mengandungi Benzoyl peroxida. Dalam kepekatan 5 atau 10 peratus ia mengering dan memudahkan sumbatan liang minyak tanggal. Kesannya boleh dilihat dalam tempoh empat hinga enam bulan.
* Basuh kulit setiap hari tapi jangan terlalu kasar atau kerap.
* Gunakan pencuci kulit muka yang lembut dan air. Pencuci yang mengandungi granule boleh juga digunakan.
* Cuba elakkan sauna muka kerana ia mungkin menjadikan jerawat bertambah teruk.
* Jaga pemakanan anda. Elakkan makanan yang mungkin membuat jerawat lebih teruk. Setiap orang mempunyai alahan kepada jenis makanan yang berlainan dari orang lain.
* Dapatkan rehat yang cukup kerana jerawat mungkin timbul dari perasaan tertekan, ber masalah dan badan yang letih.
* Memakai pakaian bersenam atau harian yang longgar. Memakai pakaian ketat, tudung atau headband ketat dari kain yang tidak meresap peluh menambahkan pengeluaran minyak dan risiko jerawat dari kulit berminyak.
* Pilih fesyen rambut yang tidak terlalu menutup wajah dan jaga rambut supaya tidak berminyak yang biasanya datang dari kulit kepala yang kuat berpeluh. Penggunaan bahan penjagaan rambut berminyak harus dielak. Ikat rambut ketika tidur supaya tidak menutup muka.
* Guna mekap muka berasaskan air. Beli mekap yang "noncomedogenic" atau "nonacnegenic".
* Basuh mekap sebelum tidur. Jangan terlalu banyak menggunakan pelembab kulit muka terutamanya waktu malam.
* Elak cahaya ultra ungu matahari atau lampu. Pendedahan yang melampau atau lama merosakkan kulit dan lapisan kulit akan menjadi tua premature dan menutup liang sebum.
* Jangan picit jerawat kerana ia akan menambahkan radang pada kulit dan kulit akan menjadi berlubang dan berparut.

Rawatan Untuk Jerawat:

* Liang yang tersumbat harus dibuka.

Ini boleh dilakukan menggunakan produk jerawat yang membuang lapisan atas kulit seperti asid glycolic (alpha hydroxy acid-AHA, poly hydroxy acid-PHA), asid salisilik, benzoyl peroxide atau retinoic acid dalam bentuk cream, lotion atau cecair. Selain menghilangkan jerawat baru, penggunaan berterusan boleh juga menghilangkan parut jerawat.

* Mengurangkan jangkitan bakteria.

Menggunakan ubat antibiotik "oral" seperti tetracycline, erythromycin boleh dimulakan jika rawatan awal untuk jerawat tidak berkesan. Antibiotik dalam bentuk krim seperti clindamycin dan lain-lain boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat yang baru jika tidak mahu menggunakan ubat antibiotik "oral".

* Mengurangkan aktiviti kelenjar minyak.

Ia boleh juga dilakukan untuk merawat jerawat. Ubat yang biasa digunakan adalah seperti estrogen dan isotretinoin.




Adalah diharapkan dengan sebanyak sedikit maklumat di atas boleh membantu pembaca2 blog ini yang turut berhadapan dengan masalah yang sama. Sehingga kita bertemu lagi.....[^,^]//